Onderhoudswijzer

Onderstaande onderhoudszaken zijn een handreiking en geven slechts een indicatie van wat in de meeste gevallen voor rekening voor u als huurder komt. Op de website van de overheid vindt u het volledige besluit kleine herstellingen.

Overzicht rekening huurder

Hang- en sluitwerk binnen

  • Nastellen van deuren
  • Vervangen van bedieningsstangen
  • Nastellen van kasten en keukenkasten
  • Vervangen van keukenladen en geleiders
  • Vervangen van kastplanken
  • Vervangen en/of herstellen van sloten, grendels, scharnieren en deurkrukken
  • Aanbrengen en/of vervangen van tochtwerende voorzieningen
  • Vervangen van sleutels bij verlies, diefstal, breuk

Hang- en sluitwerk buiten

  • Aanbrengen en/of vervangen van tochtwerende voorzieningen
  • Vervangen van sleutels bij verlies, diefstal, breuk
  • Vervangen van sloten, bij verlies of diefstal sleutels
  • Gangbaar houden van sloten en scharnieren

Sanitair

  • Vastzetten van de closetpot
  • Vervangen van de closet sok
  • Vastzetten wastafels
  • Repareren / vervangen / vastzetten van:
    • De douchegarnituur
    • De closetzitting
    • Kraanonderdelen
    • Roosters en afvoerpluggen
    • Spiegels, planchetten, zeepbakjes en toilethouder
    • Reservoirtrekker, bodemrubber en flotteurstel

Leidingen en afvoeren

  • Ontstoppen van individuele afvoeren
  • Reinigen/schoonhouden van de dakgoten
  • Repareren c.q. vervangen van sifons
  • Vorstvrij houden van leidingen

Installaties

  • Vullen/ontluchten van de cv-installatie
  • Vorstvrij houden van de cv-installatie
  • Gangbaar houden van ventilatieroosters
  • Kortsluiting door eigen installaties
  • Vervangen van schakelmateriaal zoals schakelaars, wandcontactdozen, afdekplaatjes,
    centraaldoosdeksels
  • Reparatie c.q. vervanging van de deurbel
  • Reinigen gasboiler, geiser, cv-ketel (kan in servicekosten zijn opgenomen)

Diversen

  • Incidenteel verzakte bestrating herstellen
  • Vegen van schoorsteenkanalen
  • Vrijhouden van ontluchtingskanalen
  • Glasbreuk
  • Vervangen van plinten en drempels
  • Dichtzetten van krimpscheuren
  • Binnen schilder- en sauswerk van wanden, plafonds, kozijnen en deuren
  • Tuinonderhoud
  • Onderhoud zonwering en rolluiken

Het doorgeven van klachten, storingen, reparatie- en onderhoudsverzoeken

Voor klachten, storingen, reparatie- en onderhoudsverzoeken van zaken die volgens deze ‘Onderhoudswijzer voor woningen’ en/of de algemene bepalingen behorende bij uw contract niet onder rekening en verantwoording van u als huurder vallen, kunt u een reparatieverzoek indienen.

Spoedmeldingen!

Levensbedreigende situatie of misdrijf

Bij levensbedreigende situaties en/of een misdrijf belt u 112.

Gaslek

Als u een gaslek vermoedt in uw woning, dan dient u per direct de hoofdtoevoer af te sluiten met de hoofdkraan en ramen en deuren open te zetten. 

Bel 112 als de gasgeur erg sterk is en u weet niet waar deze vandaan komt.

Is bij meerdere woningen in uw buurt het gas uitgevallen? Dan wordt de storing waarschijnlijk door een probleem in het gasnet veroorzaakt. Bel het Nationaal Storingsnummer 0800-9009 om de gasstoring gratis te melden.

Neem vervolgens contact met ons op via 0172-742655.

Contact

Voor spoedmeldingen kunt u het beste direct telefonisch contact met ons opnemen.

Spoedmeldingen zijn reparaties die niet kunnen wachten. Een tweetal voorbeelden zijn ernstige lekkages of een ernstige verstopping van het hoofdriool.

Wij zijn telefonisch bereikbaar op 0172-742655 van maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 17.00 uur. Voor spoedeisende reparatieverzoeken na sluitingstijd belt u hetzelfde nummer en blijft u vervolgens aan de lijn, u wordt doorgeschakeld.